Donut Klasik

Bfast, minum petang, hatta bila2 masa pun sedap makan donut kan.dulu2 teman ikut resepi yg guna minyak masak dan hasilnye donut yg agak kurang sedap rasanye.dohnye pun agak lembik dan susah nak angkat masa nak goreng tu.

Pas tu en lanun tetiba kata nak makan donut...laju la teman cari resepi kat fb Buku Resepi.alhamdulillah jumpa plak resepi yang sempoiii aje terus cuba buat.Alhamdulillah memang senang, sedap, mcm beli di kedai gitu hehe so meh kita tengok resepinya

Bahan- bahannya

500gm Tepung gandum
Setengah peket yis Mauripan (sepeket 11gm so agak2lah sukatannya ye)
50gm planta (teman guna brand Daisy je yg sapu kt roti tu..x sukat cuma amik satu setengah sudu besar)
2biji telur (dipukul sedikit untuk pecahkan kuningnya)
100ml air
Setengah cawan susu pekat manis

Çara-cara:
1.masukkan tepung dan yis dalam mangkuk.gaul supaya dia serata.
2.masukkan telur. Gaulkan.
3. Masukkan planta dan air.uli sampai doh elok licin x melekat lekat.kalau melekat just taburkan tepung kat tangan.
4.biarkan doh dalam bekas ditutup dengan kain lembab setengah jam.kemudian uli semula dan boleh bentukkan macam donut.pastikan tangan diselaputi tepung  & tabur tepung atas dulang yang nak letak donut yang dah dibentuk tu.teman buat donut kecik2 macam donashi tu kan.dah siap goreng dengan api sederhana panas dan golekkan dengan gula halus.teman letak topping coklat juga untuk budak2. Alhamdulillah dapat 30-40 ketul donut dapatlah bagi jiran2 sket.mesti buat lagi nanti, insya Allah!





0 comments: